Skip to main content
Hem » Fritid » Den ökade turismen i Helsingfors
Resande

Den ökade turismen i Helsingfors

Foto: Eija Välirinta / Visit Helsinki

Det går mycket bra för turismen i Helsingfors: under 2016 räknade Helsingfors rekordartade 3 576 800 registrerade övernattningar. Detta är en tillväxt på 3,3 procent från föregående år. Det växande antalet resenärer tar sig även uttryck i ett större och bättre serviceutbud i huvudstaden.

De mer än 3,5 miljoner turister som årligen besöker Helsingfors för med sig en betydande penningsumma. Enligt statistiken för 2015 lämnade turisterna 1,35 miljarder euro efter sig i staden. Förra årets uppgifter får vi först i slutet av detta år, men jag tror att resultatet är minst i samma storleksklass.

Globalt fortfarande en småstad

Det bor lite mer än 600 000 människor i Helsingfors och metropolområdet har drygt 1,4 miljoner invånare. Ur ett globalt perspektiv är vi fortfarande en småstad, men ändå kan vi varje år locka till oss nio miljoner besökare, varav tre miljoner är utländska. Det tycker jag är utmärkt.

Den ökade mängden turister inverkar även direkt på stadens utbud. Tack vare resenärerna har Helsingfors ett stort urval av restauranger, caféer, butiker och mångsidiga tjänster som självfallet berikar också stadsbornas liv.

Under den senaste tiden har Helsingfors varit framgångsrikt vid betydande listningar inom turismnäringen. Helsingfors mångsidiga bastukultur har, sett ur ett utländskt perspektiv kanske lite överraskande, fått mycket synlighet i internationella medier, inte minst p.g.a. Löyly, Allas Sea Pool och evenemanget Helsinki Sauna Day.

Blicken är iställd för turismåret 2017

Helsinki Marketing har redan blicken inställd på detta år och det ser ut som att stadens många happenings bådar mycket gott för turismåret 2017. Helsingfors stad firar jubileumsåret för Finlands självständighet med mer än 50 programnummer och hundratals enskilda evenemang. Helsingfors är även skådeplats för många stora evenemang i år. Bland publikmagneterna finns Konståknings-VM som nyss börjat, yrkesutbildningens jätte evenemang Mästare2017 i maj och Helsingforsdagen som firas i dagarna två (11.6 och 12.6), Helsinki Cup i juli samt Flow-festiavalen i augusti.

Helsingfors nya visuella image

Helsingfors står på många sätt inför något nytt och vi får redan nu smaka på stadens nya visuella image i samband med de pågående världsmästerskapen i konståkning där den nya imagen testas på olika plan. Först efter testet fattas beslut om den slutlgiltiga imagen. Enligt uppskattning följer 300 miljoner tittare jorden runt med tävlingarna på tv. Denna fina synlighet stöder Helsingfors målsättning om att öka stadens erkänsla internationellt samt goda rykte som affärsmiljö, intressant resmål och händelserik stad.

Helsingfors nya varumärke kommer även snart att bli synligt för stadsborna när sajten Visithelsinki.fi blir en digital tjänst My Helsinki på adressen myhelsinki.fi. Denna mångsidiga helhet betjänar förutom turister och invånare även näringslivet. Den nya tjänsten med Helsingfors nya visuella image öppnas stegvis under våren 2017 och man önskar sig att i synnerhet stadsborna ska vara pionjärer bland användarna. Varje användare kan göra en egen #Myhelsinki-kollektion i tjänsten och dela den med andra.  I min kollektion för nästa sommar ingår Skanslandet, Suomi lentää -jubileumsuppvisningen 9.6, festen för gatukonst och HAM:s utställning Modernt Liv! Vad har du i ditt #Myhelsinki?

Skribenten Tuulikki Becker arbetar som VD för Helsinki Marketing.

Next article