Kyrkslättgården Jeggars har brukats av den westmanska släkten sedan slutet av 1600-talet. Då Hanna Westman och Rickard Backman tog över valde de att byta inriktning och satsa på ekologisk djurhållning.
– Traditionell spannmålsodling var inget som intresserade mig. Däremot har jag alltid haft stort intresse för djur och tycker det är djuren som gör en levande gård och landsbygd. Betande djur är även bra för landskapet och den biologiska mångfalden, säger Hanna Westman.
Bland annat av de orsakerna har verksamheten lagts om efter generationsskiftet 2014. Huvudfokus ligger numera på ekologisk husdjursproduktion och på de 40 dikorna och 20 fåren som flyttat in.
– Satsningen kändes motiverad också eftersom tanken är att gården ska ge sysselsättning åt oss båda och det finns efterfrågan på närproducerad mat, säger Rickard Backman.
En livsstil
Våren är den mest intensiva perioden på Jeggars. Då föds kalvarna som på försommaren beger sig ut på bete tillsammans med sina mammor. Viktiga medlemmar i besättningen är också tjurarna Chesterfield och Tossu som huserar tillsammans med varsin flock. För gårdsfolket går sommaren åt till sysslor såsom stängselarbeten, grässkörd och gödselspridning.
På hösten återvänder djuren till den moderna, nybyggda ladugården där de kan ströva fritt till rastgården och vila på en djupströbädd som fylls på med ny halm efterhand.
– Vi byter inte lakan åt korna utan de får nya varje gång, skämtar Rickard.
I nuläget är djuren på Jeggars för få för att Hanna och Rickard ska kunna livnära sig enbart på dem. Även om tyngdpunkten ligger på vall som blir bete och foder för djuren, odlar de fortfarande en del spannmål. Utöver det har Hanna anställning som landsbygdsombud medan Rickard gör maskinentreprenadsjobb.
– För att orka krävs det nog att man verkligen brinner för det man gör. Det måste vara en livsstil, konstaterar de.
Bondgårdslivet intresserar
De djur som säljs som kött slaktas och styckas på det ekogodkända slakteriet Meatgard i Ingå och säljs sedan direkt till kunder via förhandsbeställning. Åtgången har varit god.
– Kunderna har tyckt att köttet är gott. Det är också många som vill köpa sitt kött direkt från producenten och den vägen ge sitt stöd i stället för att låta all vinst gå till de stora kedjorna.
Förutom att aktivt dela gårdens händelser på sociala medier har Hanna och Rickard gett kunderna möjlighet att göra ladugårdsbesök och bekanta sig med verksamheten på plats.
– Jag tror att det är en viktig del av helheten, att kunna se hur djuren har det. Folk är intresserade av hur vardagen på en bondgård ser ut, säger Hanna Westman.